KILOMETERTELLER MECHANISME RESTAUREREN

  • Beschrijving

Hier gaan we de kilometerteller-mechanisme in je voorwiel restuareen. Dat kan heel makkelijk door gewoon het deksel (met remschoenen bij trommelrem of zonder bij schijfrem) voor je op je bureau te leggen. Even alle kabels eraf en hij is los. Een catalogus-tekening van hoe het in elkaar zit vind je hier: 

Stap 1

Pak je wielplaat/deksel voor je. Maak het helemaal schoon aan de binnenkant. Geen ijzervijsels of hout of zooi. Gewoon echt schoon! Eventuele bramen weghalen met een freesje, vijl of ander ding. Bramen zorgen voor schade! Zorg dus dat de hele ruimte schoon, recht en glad is. Bramen weghalen. En andere uitsteeksels ook! Slijp alleen weg wat nodig is. Een Dremel is uitermate geschikt! 

Stap 2

Vul dan de put met goed vet. Ik heb grafiet-vet genomen, maar ander vet kan ook. Vasaline is niet goed genoeg. Ik heb er erg veel in gedaan zodat ik de komende 2 jaar niet naar hoef te kijken. Iets minder zou iets beter zijn (ik heb dus gewoon TE veel). Het is wel belangrijk dat je echt genoeg vet neemt. Ook voor in het gat voor de worm! 

Stap 3

Daarna de onderdelen erin zetten. Zorg dat alles SCHOON is! Gewoon even in heet water met een plons Dreft leggen. Gebruik GEEN thinner of terpetine! Dit tast het plastic namelijk aan! Daarna uiteraard goed drogen en schoonmaken. 

Stap 4

De viltring weer op zijn plek schuiven. De viltring moet geen vuil bevatten. Beetje platdrukken om olie/vet eruit te drukken. En daarna de viltring weghalen (deppen). Het mooiste is als de ring echt goed soppig maakt met wat Dreft oid. Gebruik geen agressief spul. Dat is niet nodig.  

Stap 4

Het tandwiel + viltring weer plaatsen. En daarna die borgring er weer opdrukken (even helpen met een KLEINE schroevendraaier). Let op dat je deze borgring niet kwijt raakt! Daarna vet weer wegsmeren zodat alles schoon blijft. 

Stap 5

Het wormpje plaatsen. Steek het wormpje voorzichtig in het gat (vanuit de buitenkant) totdat ie niet verder gaat. FORCEER NIETS! Daarna even aan de binnenkant die nokken draaien zodat de worm erin gaat. Even enkele malen ronddraaien zodat alles soepel loopt. (bij vastlopen alles er weer uithalen en de fout repareren). 

Stap 6

Dat koperen busjes weer plaatsen. De worm EERST zo diep mogelijk erin brengen. Dan busje erin draaien (steeksleutel 10). Blijf aan het tandwiel ronddraaien zodat de worm NIET klem komt te zitten! Hier geldt: vast is vast en het hoeft echt NIET klem te zitten! Wel zo ver mogelijk erin draaien, maar de worm mag NIET aanlopen. Als dat gebeurt mol je echt alles!