• Description

Het (de)monteren van je voorvork. Dat is het onderwerp van deze FAQ. Deze geldt voor een GTS 529 en 517, maar zal bij andere types ook grotendeels overeen komen.

Demonteren

Benodigdheden: Steek- / ringsleutel 17 Steek- / ringsleutel 13 (2x) Steek- / ringsleutel 10 (of schroevendraaier) Platte schroevendraaier Bij een voorvork met schijfrem een inbus-sleutel voor M6

Stappenplan

Stap 1 Zet je Zundapp op je standaard. Makkelijk beginnen. Stap 2 Leg wat gewicht op je zadel of rekje, zodanig dat je Zundapp stevig op zijn achterwiel en standaard staat. Zorg dat je Zundapp niet naar voren kan kantelen. Stap 3 Haal je voorwiel uit je voorvork. Gebruik hiervoor sleutel 17. De kop van de bout zit aan de rechterkant (achter vandaan gezien). Gewoon tegen de klok in losdraaien en eruit trekken. Stap 4 Haal de remmen (en kilometertellermechanisme) uit je voorwiel. Hang dit blok ergens neer. Dit kan aan de kabels blijven hangen, maar kan je beter niet doen in verband met beschadigingen. Stap 5 Rij het voorwiel onder de Zundapp vandaan. De Zundapp blijft op zijn achterwiel staan door het gewicht achterop je rekje/zadel. Stap 6 Haal met de sleutel 10mm of schroevendraaier je spatbord eraf. Het complete spatbord moet eraf, inclusief eventuele bevestigingstangen. Stap 7 Draai nu de 17mm bout bovenop je stuur los. Deze bouten zitten op de dekplaat. (afbeelding 1: rode pijlen) Afbeelding 1: Stap 8 Haal deze bouten eruit. Haal desnoods je stuur los (benodigdheden: platte schroevendraaier en 11mm-sleutel) Stap 9Haal je rubbers rond je vering los. Doe dit door de klemmen volledig los te draaien. Stap 10 Draai onderaan je stuurkolom de M8-bout goed los. Dit zijn er dus 2. De bouten hoeven er niet uit (afbeelding 2: rode pijl). Afbeelding 2: Stap 11 Zet nu een grote schroevendraaier of een andere wig klem tussen de 2 helften (afbeelding 2: blauwe pijl). Steek ze in de gleuf om die gleuf iets te vergroten. Stap 12 Trek nu de onderste helft van je vering eraf. Je hoeft niet veel kracht te gebruiken. Dit is het gedeelte waar je voorwiel en spatbord aan vast zaten. Het gedeelte wat je eruit trekt ziet er als volgt uit: Afbeelding 3: Stap 13 Wanneer je het onderste gedeelte (afbeelding 3) eruit hebt getrokken zet je deze staande (!) neer, dit vanwege de olie die erin zit. Je kan nu heel gemakkelijk de rubbers van het onderste gedeelte eraf halen. Doe dit door de rubbers van het onderste gedeelte te trekken. (afbeelding 3: gele pijl) Stap 14 We gaan nu de lange binnenpoot demonteren. Deze ziet er als volgt uit: (afbeelding 4: oranje pijl) Afbeelding 4: Stap 15 Probeer door te trekken aan de schuifschacht deze te verwijderen. Vaak wil dit niet gelijk lukken. Gebruik kracht en de schroevendraaier (stap 11) om deze pijp eruit te trekken. Kruipolie is ook vaak welkom. En heen en weer draaien (ronddraaien) idem dito. Wil dit nog niet lukken, dan kan je met een slagpen (of schroevendraaier of een oude bus) en een hamertje de pijp eruit tikken. Doe dit op de plek waar de 17mm bout zat (bovenop je dekplaat (afbeelding 5: paarse pijlen)). Let er wel op dat je niets beschadigd!!! Schematisch zit dit er zo uit: Afbeelding 5: Stap 16 Aan de onderkant van je stuurkolom ziet het er als volgt uit (afbeelding 6). Bij de blauwe pijl kan je goed een schroevendraaier tussenzetten om zo ruimte te maken voor je schuifschacht. (afbeelding 6: blauwe pijl) Afbeelding 6: Stap 17 Wanneer de binnenpoot is verwijderd ziet je Zundapp er zo uit (afbeelding 6). Het onderste gedeelte ziet er zo uit (afbeelding 7). De bovenkant van het onderste gedeelte heeft een vierkant gedeelte. Die zorgt ervoor dat je voorvork niet kan ronddraaien wanneer er geen voorwiel aanwezig is. Afbeelding 7:

Monteren

Als u de voorvork erin wilt hebben begint u bij Stap 17 en werkt u in omgekeerde volgorde. Het kan dan niet misgaan! Let er dan wel op dat u stevig/dik/hard vet bovenin de binnenpoten doet, direct onder de kroonplaat. Dit zorg voor betere demping, stiller veren en een langere levensduur van de keerringen, aangezien je geen drukverlies wilt hebben in je onderpoten. Een goed afgesloten systeem bevordert het veren en dempen.