• Description

In www.zunflappie.nl/faq/1 kon je lezen hoe we de achterbrug-bussen vervangen konden worden. 
In deze faq kan je lezen hoe jij de achterbrug zelf eruit kan halen. Ook als dit niet zo makkelijk gaat als het hoort te gaan. In dit voorbeeld ga ik uit van een 529, maar bij een 515 en/of 517 is het niet veel anders.

Het eerste begin

We gaan eerst eens de onderdelen-catalogus erbij pakken: www.zunflappie.nl/faq/78. Daar zoeken we de achterbrug op. We beginnen bij onderdeeltje 3. Daarna nummer 4, en tenslotte nummer 2. Als dat klaar is zal de hele achterbrug verwijderen geen probleem meer zijn. Aan de rechterkant (uitlaat-kant) van de Zundapp zit een moer met daarbij een borgring. Op de tekening is dat nummer 3. Het eerste wat je moet doen is die borgring 'ontborgen'. Met behulp van een platte schroevendraaier of (beter) een drevel tik je het omgeslagen borglipje weer terug.

De moer losmaken

Nu gaan we die moer losmaken. Hiervoor heb je een ringsleutel of dopsleutel 19 voor nodig. Gebruik geen steeksleutel, maar een fatsoenlijke ringsleutel of dop. 
We draaien deze moer los door deze tegen de klok in eraf te draaien.

Lukt dit niet?

Geen nood: je mag de kruipolie pakken en alles even zeer goed inspuiten. Zodanig dat alles goed intrekt en even kan weken. In de tussentijd kan je alvast je frameplaatjes verwijderen. Bij 529 zijn deze van plastic, bij 517 nog van aluminum. Doe het frameplaatje aan de andere kant ook maar alvast. Na de kruipolie moet je de ringsleutel (of ratel eventueel) goed vastdrukken. Met een hamer kan je er dan een paar korte krachtigetikken op geven. Waarschijnlijk komt de moer nu wel los. Lukt dat niet: geef dan een paar hardere tikken. Let wel dat de moer niet rond wordt. Dus gebruik goedpassend gereedschap! Mocht je dit niet hebben: vaak hebben auto's lange sleutels om de wielbouten eruit te draaien. Deze zijn ook vaak dop 19mm. Een kruissleutel werkt natuurlijk ook prima. Als het dan nog niet lukt stop dan met tikken! Met de hamer moet je een paar flinke meppen geven op de moer zelf. Zowel vanaf de bovenkant als van de voorkant. En vergeet die kruipolie niet! Probeer nu nogmaals de moer los te draaien. Eventueel helpt warmstoken ook. Verwarm de achterbrug zelf ook maar stevig. Dat is toch wel nodig. 
Let wel op je blok en frameplaatjes.

Lukt het echt niet? Dan moet je de moer er maar vanaf zagen of slijpen. Die vervangen we toch wel. Maar blijf natuurlijk wel op je achterbrug letten. Tenslotte willen we die niet vervangen!

De as eruit halen

Nu het moeilijkere gedeelte: de hele as eruit halen. De moer is al los en dus kan de as er zo (tegen de klok in) losgedraaid worden. Dit doe je weer met een goedpassende dop of ringsleutel 19. Zet maar flink wat kracht en hij komt wel los. Na hem helemaal los gedraaid te hebben kan je de as er zo uit halen.

Problemen?

Nee hoor, je bent niet de enige. Er zijn er nog veel meer met dit probleem.
Maar daarom is er ook deze oplossing. Aan de kant van de moer zit je achterbrugas vastgeschroefd in je achterbrug. Daar moet dus heel wat kruipolie overeen. Probeer bij het spuiten steeds de as iets losser/vaster te draaien. Dus steeds even heen en weer. Als je niet genoeg kracht op je ratel/ringsleutel kan zetten moet je eens naar de volgende foto kijken: Je ziet dat ik met behulp van een ratel, twee karabijnhaken en een lange ijzeren staaf bezig ben geweest.

Hoe monteer je die?

Allereerst stop je de ratel (met dop 19) goed over de kop van de bout. Daarna schuif je de 2 karabijnhaken over de ratel heen. Een komt er halverwege terwijl de andere helemaal bij de bout zelf komt. Vervolgens schuif je de ijzeren stang (ik gebruikt een stang van 30x30x1000mm massief staal) door de karabijnhaken heen. Daarna ga je stevig op die stang drukken. Let er wel op dat de ratel en karabijnhaken goed blijven zitten. Helaas kan ik het niet echt goed laten zien op de foto, maar de stang komt bij de kop tegen de ratel aan. De stang drukt de ratel daar dus omhoog terwijl de linkse karabijnhaak de ratel naar beneden trekt. En dus de bout losdraait. Je kan nu heel wat meer kracht op de bout zetten. Pas wel op voor je lak. Je ziet dat we dit deden zonder tank en motorblok. Let hier dus alsjeblieft erg goed op!!! Na heel veel kracht zetten komt de bout waarschijnlijk wel los. Ik ben zelfs even op de stang gaan staan (met 75 kg die ik toen nog woog). En vergeet uiteraard de kruipolie niet.

Lukt het nou nog niet?

Ga in dat geval de boel warmstoken. Zowel de achterbrug als het gedeelte waar je motorsteunen zitten. Let op dat daar rubbers onder zitten. Die zullen wel verbranden dien je dus ook later te vervangen. Anderen raden aan met een luchttol-sleutel aan de slag te gaan: als je die hebt: zeker gebruiken! Als je de as kan draaien: blijven ronddraaien en eventueel met een slagpen een beetje ruimte op het schroefdraad maken.

De as is eruit

De as is eruit. De achterbrug kan je er nu zo aftrekken. Een beetje wrikken en trekken en de achterbrug komt zo los. Uiteraard moet het wel en de veren ook eraf zijn. Zodra de achterbrug er helemaal vanaf is kan je beginnen met schoonmaken. Modder van het frame en achterbrug afhalen etc. En daarna, raad ik je aan, moet je je achterbrugbussen vervangen. Ga hier niet op bezuinigen. De achterbrugbussen, de achterbrugas, de borgring en borgmoer dien je gewoon te vervangen. Ze zorgen voor de belangrijke wegligging in de bochten. En dus voor je veiligheid! 
Dus vervang alle delen!!!

Als de achterbrugas gebroken is, is dat meestal bij de kop of bij de bout. In dat geval is het een mogelijkheid om de achterbrugas door te zagen, tussen frame en achterbrug in. Dit kost je wel je bussen (bij 529/530O) of stellagers (515/517), maar dat moet dan maar. Het makkelijkste zet je het frame op zijn kop zodat je er makkelijker bij kan. Met een goede ijzerzaag is er goed doorheen te komen. Let op dat je je frame zelf niet beschadigd. Vooral bij de 529 is dit echt niet nodig, omdat je in de kraag van de (zachtere) bussen moet zagen. Bij 517 is het zaak de stellagers open te draaien (als mogelijk) zodat je alleen de as hoeft door te zagen. 
Met dank aan Ruben Klijn voor deze tips

Meer informatie

Wil je de achterbruglagers verwijderen?
Voor 517/515: [517] achterbruglagers vervangen
Voor 529/530: [529/530] Achterbrug bussen verwijderen

Tips voor het monteren

Tips voor het monteren wil ik je best geven. Monteer alleen nieuw (of zo goed als nieuw) spul. 
Vooral de achterbrugbussen en achterbrugas moet je vervangen. Zeker als ze al slijtage hebben. Net als met een ketting en tandwielen horen de achterbrugbussen en achterbrugas bij elkaar. Ze slijten op elkaar in. Vervang dus beide tegelijkertijd!

Tevens moet je deze spullen monteren met veel en goed vet. Kopervet of grafietvet voldoen. Vasaline is veel te week en is dus niet goed. Smeer er gerust een hand of 2 vet in. Zoals ook de lezen is bij het vervangen van de achterbrugbussen. Beter nu een klodder vet te veel dan over 2 jaar iets te weinig. Een laatste tip die niet echt goed past bij voorgaande tip: werk schoon! Iets wat je niet kan gebruiken is zand in je vet. Dat werkt al schuurmiddel tussen as en bussen. Dus houdt dat erbuiten. De achterbrugas moet je er netjes inschuiven. En daarna vastdraaien op 35 Nm. Dat is erg vast! De borgmoer en borgring moet je gewoon goed vastdraaien. Zodat het echt borgt! Zodat ze niet meer loskomen. Maar wel weer zodat jij het los kan krijgen: dus vet ertussen! En niet abnormaal vastzetten!

Succes ermee, en veel veilige kilometers gewenst zonder achterbrugspeling.